Monday, 29 September 2014


Usahawan kedua yang saya pilih ialah Tan Sri Anthony Francis Fernandes.

Nama: Tan Sri Tony Fernandes

Umur: 50 tahun

Tarikh Lahir: 30 April 1964

Asal: Kuala Lumpur

Jawatan: Pengasas “Tune Air Sdn Bhd”


Beliau ialah seorang usahawan dari Malaysia dan pengasas “Tune Air Sdn Bhd”, yang memperkenalkan penerbangan tambang murah kepada penduduk Malaysia dengan slogannya iaitu “semua orang mampu naik kapal terbang”.  Beliau mencapai kemasyhuran sewaktu dia memulihkan AirAsia daripada sebuah syarikat yang sakit kepada sebuah syarikat awam yang cemerlang dengan bermodalkan RM1.  Beliau juga berperanan dalam pencapaian persetujuan- persetujuan langit terbuka dengan Negara Thailand, Indonesia dan Singapura apabila beliau meminta bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad berbuat demikian pada pertengahan tahun 2003. Negara-negara tersebut telah bersetuju memberi hak pendaratan kepada AirAsia dan syarikat- syarikat penerbangan tambang rendah yang lain atas permintaan tersebut.


Latarbelakang

Beliau ialah seorang bangsa Goa bercampuran Portugis Melaka yang dilahirkan di Kuala Lumpur, Malaysia. Ibu bapa beliau ialah Dr. Stephen Edward Fernandes dan Ena Dorothy Fernandes. Beliau sentiasa mengikut ibunya, seorang yang peniaga ke himpunan penebar dan konvensi Tupperware. Seterusnya, beliau mendapat ijazah university daripada London School of Economies pada tahun 1987. Beliau  berkerja sementara di Virgin Airlines sebagai Juruaudit. Beliau menjadi pengawal kewangan kepada Virgin Records, sebuah syarikat Richard branson di London dari tahun 1987 sehingga tahun 1989. Seterusnya, beliau menjadi pengarah urusan yang termuda di Warner Music (Malaysia) Sdn Bhd apabila kembali ke Malaysia pada umur 27. Seterusnya, beliau menjadi naib presiden wilayah asia tenggara selatan bagi Kumpulan Warner Music pada tahun 1992 sehingga 2001. Fernandes meninggalkan syarikatnya pada masa Time Warner Inc bergabung dengan America Online. Beliau telah mengejarkan impiannya iaitu menubuhkan sebuah syarikat penerbangan tambang rendah tetapi permohonan lesennya ditolak oleh kerajaan Malaysia.



Latarbelakang Pelancaran AirAsia


Beliau mendapat peluang bertemu dengan Dr. Mahathir pada Oktober, 2001 melalui Datuk Pahamin A. Rajah, bekas ketua setiausaha Kementerian Perdagangan dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. Semasa itu, AirAsia merupakan sebuah anak syarikat yang ditubuhkan oleh DRB-Hicom, sebuah konglemerat kerajaan Malaysia telah mengalami kesulitan disebabkan oleh tanggungan hutang yang tinggi. Kerajaan Malaysia mencuba menjual kepada pelabur-pelabur tanpa apa-apa kejayaan. Oleh itu, Dr.Mahathir telah menasihati Fernandes supaya membeli syarikat penerbangan yang sedia ada daripada menubuhkan sendiri. Selepas itu, Fernandes memajak rumah dan menggunakan keseluruhan wang simpananya untuk membeli syarikat tersebut dengan harga seringgit. Syarikat AirAsia hanya mempunyai dua buah kapal terbang Boeing dan hutang sebanyak RM 40 juta. 

Peristiwa pembelian itu pada masa selepas 11hb September, 2001, suatu tempoh masa yang paling teruk dalam sejarah perindustrian penerbangan perdagangan, menyebabkan orang ramai berpendapat bahawa Fernandes telah menjadi "gila" kerana tiada ramai orang pada masa itu yang berani lagi menaiki kapal terbang. Mereka juga meramalkan bahawa syarikat AirAsia akan menjadi muflis. Walaubagaimanapun, selepas setahun, AirAsia mampu menjelaskan keseluruhan hutangnya, dan tidak lagi mengalami kerugian.  Penyusunan semula organisasi AirAsia dengan imej dan konsep yang baru membawa perubahan yang besar dan memperoleh keuntungan dalam tempoh masa yang pendek.

 Tawaran sahamnya (IPO) pada November 2004 menerima kelebihan permintaan sebanyak 130 peratus.
Fernandes berasa bahawa masa yang dipilihnya untuk membeli syarikat AirAsia adalah tepat. Semenjak 11hb September, 2001, sewa kapal terbang telah menurun 40 peratus. Tambahan lagi, ramai pekerja yang berpengalaman boleh didapati pada masa itu, disebabkanpemberhentian pekerja di perindustrian penerbangan. Fernandes juga percaya bahawa penumpang Malaysia akan menyambut tambang penerbangan rendah supaya mengurangkan masa dan kos, terutamanya, dalam keadaan ekonomi yang ketat.

 Oleh sebab itu, dia meniru sistem Ryanair (Ryanair yang juga meniru sistemnya itu daripada Southwest Airlines di Amerika Syarikat), sebuah syarikat penerbangan Ireland yang paling berjaya di dunia. Ferdandes membilang bahawa 50 peratus daripada pelanggan kapal terbang tambang rendah adalah penumpang kapal terbang kali pertama. Sebelum AirAsia bermula tambang penerbangan rendah, Ferdandes mengira bahawa cuma 6 peratus daripada penduduk Malaysia yang pernah menaikki kapal terbang.



Pencapaian dan Anugerah
Tan Sri Fernandes telah menerima banyak anugerah, termasuknya:
  • "Siri Pengkhayal-Pengkhayal dan Kepimpinan" (Visionaries & Leadership Series) oleh International Herald Tribune, sebuah syarikat suratkhabar di Amerika Syarikat, bagi kerjanya yang cemerlang di syarikat AirAsia;
  • "Ketua Syarikat Malaysia bagi Tahun 2003" (Malaysian CEO of the Year 2003) pada Disember, 2003 — sejenis anugerah tertinggi yang sehingga kini, hanya diberikan kepada sembilan pengusaha di Malaysia oleh American Express dan Business Times. Anugerah ini diberikan kepada Fernandes bagi mengakui prestasi pengusahaan dan kemahiran pengurusannya di kalangan pemimpin-pemimpin syarikat-syarikat Malaysia;
  • "Pengusaha Baru Malaysia Yang Terutama Bagi Tahun 2003" (Emerging Entrepreneur of the Year - Malaysia 2003) pada tahun 2004;
  • "25 Bintang Asia" (25 Stars of Asia) oleh Business Week pada tahun 2005.




No comments:

Post a Comment